COSSIERS

Cossiers

La dansa dels Cossiers és una de les cinc danses rituals de les quals disposa, actualment, el poble de Manacor: els Cossiers, els Moretons, els Indis, els Nanets i les Dames. Se n’ha conservat documentació escrita des del segle XVIII fins a mitjan segle XX, data en la qual, després d’anys de trontolls i malviures, deixaren de ballar. El maig de 1981, es pogueren recuperar.

Des de 1990 l’Escola Municipal de Mallorquí n’és la responsable, custodia els vestits, organitza els assajos, du a terme tallers de danses rituals per als alumnes de Manacor per donar a conèixer la cultura popular del poble.

Actualment, dansen el dia del pregó de les Fires i Festes de Primavera (darrer divendres de maig) i el dia de la festa del Sant Crist (dia de la Cinquagesma). Els Cossiers són, actualment, set: sis cossiers i una dama. Temps enrere els acompanya un dimoni, que no es va recuperar fins l’any 2006. També els acompanya una colla de xeremiers (xeremies, flabiols i tamborí).

Executen cinc balls diferents tot fent el seu recorregut pels carrers de Manacor: el peuet, la balanguera (versió llarga), la balanguera (versió curta), els broquers (únic ball de bastons a Mallorca) i la processó (ball d’acompanyada, interpretat també per les xeremies). Després dels balls, els dansaires reparteixen un brotet de romaní com a símbol de festa i de primavera.

Concurs de Cartells dels Cossiers

Cada any els alumnes escolaritzats al municipi de Manacor d’entre 15 i 21 anys tenen la possibilitat de participar en un concurs de cartells, en què el guanyador és el que serveix per anunciar les dues sortides de l’any dels Cossiers de Manacor.