_____

COSSIERS

Cossiers

La dansa dels Cossiers és una de les cinc danses rituals de les quals disposa, actualment, el poble de Manacor: els Cossiers, els Moretons, els Indis, els Nanets i les Dames. Se n’ha conservat documentació escrita des del segle XVIII fins a mitjan segle XX, data en la qual, després d’anys de trontolls i malviures, deixaren de ballar. El maig de 1981, es pogueren recuperar.

Des de 1990 l’Escola Municipal de Mallorquí n’és la responsable, custodia els vestits, organitza els assajos, du a terme tallers de danses rituals per als alumnes de Manacor per donar a conèixer la cultura popular del poble.

Actualment, dansen el dia del pregó de les Fires i Festes de Primavera (darrer divendres de maig) i el dia de la festa del Sant Crist (dia de la Cinquagesma). Els Cossiers són, actualment, set: sis cossiers i una dama. Temps enrere els acompanya un dimoni, que no es va recuperar fins l’any 2006. També els acompanya una colla de xeremiers (xeremies, flabiols i tamborí).

Executen cinc balls diferents tot fent el seu recorregut pels carrers de Manacor: el peuet, la balanguera (versió llarga), la balanguera (versió curta), els broquers (únic ball de bastons a Mallorca) i la processó (ball d’acompanyada, interpretat també per les xeremies). Després dels balls, els dansaires reparteixen un brotet de romaní com a símbol de festa i de primavera.

Concurs de Cartells dels Cossiers

Cada any els alumnes escolaritzats al municipi de Manacor de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i mòduls professionals tenen la possibilitat de participar en un concurs de cartells, en què el guanyador és el que serveix per anunciar les dues sortides de l’any dels Cossiers de Manacor.